Milieudelicten

Woensdag, 28 april 2021

Vervuiling en onttrekking oppervlaktewater bij de Breuly/Panoven Herhaaldelijk constateren we helaas dat één of meerdere boeren en/of bedrijven hun gier- of watertank aan de recreatieplassen de Panoven en/of de Breuly legen. Ook vanmiddag rond een uur of 3 is er weer een giertank leeggegooid bij de Panoven. Wij hebben dit gemeld bij de politie en het waterschap. In droge periodes is het meestal tevens verboden om oppervlaktewater te onttrekken. Dit staat dan vermeld in de krant en op de site van het waterschap. Mochten jullie een dergelijk milieudelict constateren willen jullie dat dan direct melden bij de politie (0900 8844) en/of het calamiteitennummer van het waterschap: (0314) 369 369. Graag ook melden bij het bestuur: hsvdebreuly@gmail.com. Hieronder vermelden wij de reactie van het Waterschap: "Water onttrekken van het oppervlaktewater is niet verboden met een pomp capaciteit van maximaal 1kuub per uur. Alles wat meer als een kuub per uur pompcapaciteit heeft is melding/vergunning plichtig. Als er een onttrekking verbod is in gesteld in verband met droogte dan vervalt dit en is oppervlaktewater onttrekken verboden. Lozen van stoffen die niet in het oppervlakte water thuis horen is niet toegestaan, hier kan wel een uitzondering op gemaakt worden zoals bijvoorbeeld het lozen van grondwater afkomstig van een bronbemaling. Maar zelfs dit is melding/vergunningplichtig zodat er beoordeeld kan worden wat de kwaliteit van dit water is.”