Column: Wintervissen

Donderdag, 19 januari 2023

Januari is voor velen begonnen met de traditionele nieuwjaarsduik. Maar wie regelmatig aan de Breuly komt ziet nu ook in de winter sportievelingen die dagelijks een frisse duik in het water nemen. Dit schijnt zeer gezond te zijn voor lichaam en geest. In vroegere jaren werd het vissen op een laag pitje gezet en werden de hengelspullen netjes schoongemaakt, molentjes indien nodig gerepareerd en gereviseerd en mooie nieuwe tuigjes gemaakt. Maar net als de winterzwemmers zien we steeds meer wintervissers die al dan niet door het zachtere klimaat de frisse lucht aan de waterkant opzoeken om van de natuur te genieten en te ontspannen. Tijdens de coronaperiode is de hengelsport populairder dan ooit geworden. Helaas zijn er lieden die ons zelfs het licht in de ogen nog niet gunnen. De dierenpartij inclusief milieugroepen, gesponsord door de opbrengsten uit loterijen, is er op uit om niet alleen de hengelsport maar ook dierentuinen, paardrijden, duivensport, de jacht, kinderboerderijen, vuurwerk, zwarte piet, sinterklaas, driekoningen en nog veel meer voortdurend in een kwaad daglicht te stellen en uiteindelijk om zeep te helpen.. Als je hun programma leest kom je hoofdzakelijk verboden tegen. Sommige linkse partijen schurken daar tegen aan. Zij moeten wel beseffen dat bijvoorbeeld sportvissen en dierentuinen vrij laagdrempelig zijn. De oudere arbeidersgeneratie weet nog heel goed hoe onze ouders in de jaren 60 keihard moesten werken voor hun boterham, gelukkig wat meer vrije tijd kregen en lekker met een hengeltje aan het water konden recreƫren. Dat wil de dierenpartij kapot maken. Als zij van de grachtengordel met hun vette portemonnee hun zin krijgen kan alleen de happy few het zich permitteren om met een vliegreis (goed voor het milieu!!) in het Krugerpark een echte olifant te aanschouwen. Als we dan op de Posbank willen wandelen moeten we bij de dierenpartij vooraf een ticket van 25 euro kopen. Wel levensgevaarlijk tegen die tijd met al die wolvenroedels die ze daar nu in opdracht van de dierenpartij fokken. Met name de PvdA en de SP moeten beseffen waar de roots van hun partij liggen en wiens belangen zij behartigen. Lang niet alle gezinnen kunnen zich het lidmaatschap van een voetbal- laat staan een hockeyclub voor hun kind permitteren. Bij ons zijn kinderen gratis lid en doen Sportvisserij Nederland samen met de hengelsportfederaties en verenigingen er alles aan dat zij op een verantwoorde manier lekker naar buiten gaan. zodat ze eens iets anders doen dan achter een beeldscherm zitten. PLUUMKE