Water Natuurlijk is vóór de Hengelsport

Dinsdag, 31 januari 2023

Zowel VVD, CDA, PvdA en Water Natuurlijk zijn vóór de Hengelsport. Er is dus maatschappelijk een groot draagvlak voor de Sportvisserij! Net als bij de PvdA wordt de Hengelsport helaas niet expliciet genoemd in hun regionale verkiezingsprogramma van Waterschap Rijn en IJssel. We hopen dat Water Natuurlijk meer afstand neemt van het college van B en W te Arnhem te weten D'66 PvdA Groen links en de Dierenpartij dat de sportvisserij wil verbieden. In het landelijk Programma van Water Natuurlijk vinden we de volgende passages Recreatie op en langs het water versterken "Water Natuurlijk wil water en groen dichtbij de inwoners brengen. Water verbindt mensen met elkaar en met hun omgeving. Water trekt mensen aan, om te zwemmen, te wandelen, te varen, te vissen of anderszins te recreëren. Het is belangrijk om op meer plaatsen dijken, maaipaden en recreatiewater goed te ontsluiten. De mogelijkheden voor duurzame natuurbeleving met kano’s, roeiboten en fluisterboten versterken we via een aantrekkelijk, goed gezoneerd netwerk van vaarwater met bijbehorende voorzieningen. Wij vinden het plaatsen van passende voorzieningen, zoals steigers, informatieborden, routemarkeringen, visplekken en lozingspunten voor vuil water van jachten vanzelfsprekend. Het waterschap spant zich dus actief in om dit goed te regelen en de vaarwegen op orde te houden. Veiligheid en natuurwaarden staan voorop en kunnen recreatie belemmeren of onmogelijk maken." Visparels in de buurt "Water Natuurlijk werkt samen met andere organisaties aan de terugkeer van een natuurlijke, rijke visstand. En samen met hen voeren waterschappen projecten uit om dat te bereiken, zoals het monitoren van de visstand en visstandbeheer. Vislood vergiftigt water en moet zo snel mogelijk verbannen worden. Water Natuurlijk pleit voor meer visparels: een plek voor ontmoeting, bewustwording en betrokkenheid. Met goede visstekken voor jong en oud en een plek met goede omstandigheden voor de vis, zoals natuurlijke oevers, rietkragen en visbossen waarin vissen kunnen schuilen, voedsel vinden en paaien."

Klik hier voor hun landelijk programma