Schoonmaakdag 2023

Zaterdag, 18 maart 2023

Schoonmaakdag 2023 Zo'n 30 vrijwilligers uit diverse verenigingen en politieke partijen hebben Zevenaar en omgeving weer opgeschoond. Vanmorgen zijn we gestart met koffie bij de NME. Vanuit HSV De Breuly hebben Patrick, Bas, Frank, Ton en Toon het zwerfvuil bij de Panoven en de Breuly opgeruimd. Het afval bestaat hoofdzakelijk uit plastic. We weten dat dit materiaal niet afbreekbaar is en voor altijd in de grond, de lucht of het (grond) water blijft zitten. We kwamen de gekste dingen tegen: voet- een tennisballen, plastic flesjes, glas, plastic speelgoed enz. We vonden op een halve meter diepte zelfs een plantenspuit!!? (foto) Waar we echt samen wat aan moeten doen is het voorkomen dat we peuken in het water en op de steigers gooien en/of laten liggen. Wat velen niet weten is dat 1 sigarettenpeuk 1000 liter water vervuilt . We hebben allemaal belang bij een gezond viswater en een gezond visbestand, dus gooi je peuken niet weg in de natuur, maar bij het afval. Na afloop was er lekkere kippensoep met krentenbollen bij de NME. De leiding was in de bekwame handen van Roel Brocx. Met dank ook aan de dames van de catering. Het was puik verzorgd.