Daymian Derksen Kampioen 2023

Zondag, 7 mei 2023

Jeugdviswedstrijd HSV de Breuly - Rosorum 2023 Door de lage waterstand die te maken had met droogte was er vorig jaar geen viswedstrijd mogelijk. Dit jaar was er dan eindelijk weer de mogelijkheid om een viswedstrijd te houden op zondag 7 mei. In plaats van de laatste zondag van de grote vakantie vond het evenement nu plaats op de laatste zondag van de meivakantie. De waterstand is in mei meestal hoog genoeg om te kunnen vissen. De jeugd (zowel jongens als meisjes vergezeld door ouders en broertjes/zusjes) was goed vertegenwoordigd en iedereen was enthousiast met het visgerei in de weer. De hengels met tuigjes moesten natuurlijk nog klaar gemaakt worden en dat was tevens een leerzaam moment voor de sportvissertjes in wording. De sfeer was opperbest. Direct na het startschot werd de eerste vis gevangen en gemeten. Daar kwam dan weer een lesje ‘omgaan met de gevangen vis’ bij kijken want er moest zorgvuldig mee worden omgesprongen. Handen nat maken en voorzichtig onthaken en opmeten. Daarna de vis weer netjes in het water vrijlaten. Dat ging allemaal voorspoedig. Dewi ving al gauw een mooie Brasem van 22 cm en plaatste zich direct hoog in de lijst. De 2 visvrienden Damian en Daymian zaten naast elkaar en vingen de 1 na de andere vis waaronder ook enkele mooie baarzen. In de loop van de ochtend had bijna iedereen wel iets gevangen. Tussendoor moest er natuurlijk ook nog gedronken en gegeten worden want concentratie en het turen naar de dobber kost ook de nodige energie. De 2 uren vlogen voorbij en de spanning was te snijden wie nu de 1e, 2e en 3e plaats zou krijgen. De hengels werden weer afgetuigd en de visplekken opgeruimd en schoongemaakt. De jeugd verzamelde zich bij de tent en stonden verlekkerd bij alle vispullen die gewonnen konden worden. Er lagen hengels, molens, schepnetten en complete viskisten te wachten op de nieuwe jonge eigenaars. Het was een drukte van jewelste. Uiteindelijk ging iedereen met een mooie prijs naar huis. Op de 1e plaats Daymian Derksen met 7 vissen en een totaal van 69 cm Op de 2e plaats Damian Verhagen met 3 vissen en 32 cm en Op de 3e plaats Dewi Persijn met 2 vissen en 25 cm. Dankzij de vele vrijwilligers die zich hadden aangemeld is dit evenement weer een groot succes geworden. Frank Bours